Pædagogiske Teorier og Begreber

Public Deck • Created by Læringsteori

6 cards
Card 1
Term
Zonen for nærmeste udvikling (ZNU)
Definition
Forskellen mellem hvad en elev kan gøre uden hjælp og hvad de kan opnå med vejledning og opmuntring fra en kyndig partner. Den repræsenterer den 'perfekte zone' for læring.
Card 2
Term
Stilladsering (Scaffolding)
Definition
En undervisningsmetode, hvor en lærer eller et værktøj giver midlertidig støtte for at hjælpe en lærerende med at mestre en opgave inden for deres ZNU. Støtten trappes gradvist ned, efterhånden som den lærende bliver mere kompetent.
Card 3
Term
Differentiering
Definition
Tilpasning af undervisningen til at imødekomme de enkelte elevers forskellige behov, færdigheder og læringsstile.
Card 4
Term
Formativ evaluering
Definition
Løbende vurdering under læringsprocessen for at give feedback og retningslinjer for fortsat udvikling.
Card 5
Term
Summativ evaluering
Definition
Afsluttende vurdering der måler hvad eleverne har lært efter afslutning af et læringsforløb.
Card 6
Term
Metakognition
Definition
Evnen til at tænke over ens egen tænkning og læringsproces.